FacebookPromo2Elke week wanneer ik onze Bachata party agenda bijwerk, valt het me weer op: wat zijn er toch ontzettend veel feesten! Afgelopen weekend alleen al: Copa Cabana XXL, KizomBachata Party, Club Mystique, XXL Bachata Salsa Kizomba, Salsa Under de Stars, Club Fiera, Ziko’s Big Party en Bachata Kizomba Xtreme. En dan zijn dit alleen nog de Bachata feesten/feesten met Bachata zaal! En hoewel ik er natuurlijk helemaal voor ben dat er veel Bachata feesten zijn, is er iets wat me toch lichtelijk dwarszit…

Het gestalk op facebook van planners/organisatoren!

Ik vind absoluut geweldig dat Bachata (of Salsa, Kizomba, etc.) gepromoot wordt, maar er zijn grenzen.

1. Tag alleen mensen die betrokken zijn bij het evenement: mede-organisatoren, DJ’s, promoters (alleen als zij dat specifieke evenement promoten) en artiesten. Het is absoluut niet nodig iedereen die veel latin dansers als vrienden heeft op facebook te taggen. Zo werd ik laatst getagd door iemand die ik slechts heel vaag ken voor een evenement waar ik absoluut niets mee te maken heb – sterker nog, waarvan de organisator e-mails van mij meerdere malen heeft genegeerd. Verwijderen dus… 🙂

2. Hetzelfde geldt voor iets op iemands tijdlijn plaatsen. Tenzij deze persoon te maken heeft met je evenement of je een nauwe samenwerking met hem/haar hebt, gewoon niet doen. Tip voor iedereen die hier last van heeft: facebook tijdlijn controle! Zo moet jij het bericht eerst goedkeuren voordat het op jouw tijdlijn komt 😉

3. Post je evenement alleen in groepen die open zijn en een algemeen doel hebben (bijv. Salsa in het algemeen of in een bepaalde provincie). Post je evenement niet zomaar in alle groepen. Post je evenement niet zomaar in groepen die niets te maken hebben met jouw organisatie, bijv. groepen van dansscholen. Wie weet hebben zij zelf wel een feest op die dag!

4. Als je twijfelt of je een evenement op iemands tijdlijn of in een groep mag posten, vraag het dan gewoon! Niets mis mee. Nee heb je, ja kun je krijgen, maar je stoot in ieder geval niemand tegen het hoofd.

FacebookPromo15. Post je evenement niet in één run in een stuk of tien groepen, op je eigen tijdlijn en via je eigen pagina. Op deze manier worden mensen die met jou bevriend zijn en onderdeel uitmaken van je groep, overspoelt met hetzelfde bericht in hun nieuwsoverzicht.

6. Heb je een geschil/verschil van mening/absolute teringhekel/wat dan ook aan een andere organisator, je gierige bezoekers, je dronken DJ, etc.? Gooi het er niet uit op facebook. Dit is niet professioneel en nergens goed voor. Het latin dans wereldje is niet altijd het meest vriendelijk, maar zoals mijn mama altijd zegt ‘Als je niets leuks weet te zeggen, zeg dan maar niets’. Of zeg het rustig in private tegen elkaar, zou ik er graag aan toevoegen 🙂

7. Deel je facebook vrienden in in lijsten! Het is even wat werk, maar naar mijn mening zeer de moeite waard. Als organisator/instructeur/promoter: zo zorg je ervoor dat alleen je dansers-vrienden je promotie zien, en niet je oudtante in Zuid-Frankrijk. Voor de dansers: je kunt zo zelf indelen van wie jij graag berichten ziet (‘goede vrienden’) en van wie je vrijwel niets ziet.

Onthoud dat promotie helemaal niet slecht is en inderdaad absoluut noodzakelijk is voor goede bootcamps, evenementen, etc. Maar denk erover na… Misschien is meer niet altijd beter. Misschien moet het juist tactischer: zoek je publiek en overspoel hen niet met je evenementen!

Het is ook een beetje Facebook zijn schuld…

Tot ongeveer een jaar geleden was het zo dat wanneer jij via je pagina – het Facebook onderdeel dat voor promotie bedoeld is – een bericht postte, al je likers dat zagen. Maar sinds ongeveer een jaar is facebook echt een bitch tegen haar pagina-owners. Uit eigen ervaring weet ik dat ik geluk heb als van onze ruim 1300 likers, 500 een gepost bericht zien. En hierbij heb ik het niet eens over promotie voor onze eigen bootcamps, maar bijvoorbeeld interviesw, de party tips, etc. Dingen die leuk zijn voor iedereen! Gemiddeld dat ik dat wanneer ik iets post via de pagina (bijv. een link), zo’n 250 mensen het zien. Dat is nog geen 20%! Dus een beetje logisch is het wel dat organisatoren op stalken overgaan. Maar toch… denk aan de grenzen! 😉

Comments are very welcome! 

Categoryblogs, Community, Featured
Write a comment:

*

Your email address will not be published.