Door: Nienke
For English version click: Carlos Cinta interview English
El Unico Bachatero, beter bekend als Carlos Cinta, is momenteel misschien wel de bekendste Bachatero ter wereld. Carlos groeide op in Chicago en begon met lesgeven in de kelder van zijn grootouders. Hij bedacht de gekste, meest spectaculaire moves en werd steeds populairder in Bachataland. Vandaag de dag reist hij nog steeds de hele wereld over, maar zijn doel is veranderd. Niet langer focust hij op de spectaculaire moves, maar op de musicality, de simpliciteit en het gevoel van de authentieke Bachata. Bachata NL kwam Carlos tegen op het Bachata Beach Festival in Zandvoort en vroeg hem om een interview. Het antwoord: Oh yes, I love questions!
En niet alleen houdt hij van vragen, hij houdt er van om er làààààànge antwoorden op te geven. Maar laat je niet ontmoedigen, lees gewoon wat jij het interessantst vindt. Enjoy!
–
Ik las dat je eerste ervaring met Bachata niet erg prettig was. Hoe dat zo?
In het begin hield ik niet zo van Bachata omdat ik de muziek vervelend vond. De requinto (de lead gitaar) produceert een sterk ‘twangy’ geluid en mijn oren hielden daar niet van. Ik groeide op luisterend naar R&B, hip-hop, rock, smooth jazz, etc. Vandaar dat ik het hoge twangy gitaar geluid heel onprettig vond in het begin.
–
Bachateros.com schrijft dat je in enthousiast werd voor Bachata omdat je wilde dansen met een bepaalde Bachatera. Zou je willen vertellen wie dit meisje is en hoe dat verliep?
In 2003 leerde ik via een vriend een dame kennen, we gingen daten en zij hield erg van dansen. In die tijd dacht ik nog dat dansen ‘alleen’ voor meisjes was. Dus wanneer we uitgingen naar de latin clubs, was zij de hele avond aan het dansen en zat ik in mijn eentje op de bank. Ik vond het niet zo leuk om haar de hele avond te zien dansen met elke man in de club en dat ze alleen met me kwam praten wanneer ze moe was. Daarom besloot ik dat ik moest leren hoe ik moest dansen zodat ik de ervaring MET haar kon beleven, anders zou ze me gek maken.
Ze was een erg goede danser en danste op alle muziekstijlen. Zelf kon ik alleen merengue. Daarom begon ik zonder dat ze het wist lessen te nemen zodat ik haar kon verassen wanneer ik me genoeg op mijn gemak zou voelen om de dansvloer op te gaan. Wat uiteindelijk gebeurde is dat ik ging genieten van de muziek, de dans en de feesten omdat ik meekon doen in plaats van daar alleen maar stom te zitten kijken.
–
Als ik het goed heb, is je moeder Mexicaans en komt je vader uit Ghana. Heeft dans altijd al een grote rol gespeeld in je leven? Heb je misschien broers of zussen en zijn die ook geïnteresseerd in dans?
Correct, mijn moeder is Mexicaans en mijn vader komt uit Ghana. Ik begon pas met dansen in 2003. Toen ik opgroeide speelde ik veel sporten. Dat was en is nog steeds mijn passie. Ik ben altijd al verslaafd geweest aan muziek… maar dansen was nooit iets dat me interesseerde. Mijn vader is muzikant dus ik denk dat het in mijn bloed zit. Van wat mijn moeder me vertelde begrijp ik dat mijn grootvader een geweldige danser was in zijn tijd hahaha. Maar hij is de enige persoon in de familie die danste voor zover ik weet. Maar we zijn wel allemaal gek op muziek.
–
Je staat er bekend om dat je musicality lessen geeft. Waarom is het zo belangrijk voor je dat mensen de muziek volledig begrijpen? Denk je dat het hen betere dansers maakt?
Ja, 100%, zonder enige twijfel. Ik geloof absoluut dat wanneer je begrijpt wat er met de muziek gebeurt, het niet alleen je dansen zal verbeteren, maar dat je ook een sterker gevoel en een sterkere connectie zal krijgen met elk liedje. Mijn filosofie is het volgende.. wanneer je danst, DANS JE OP DE MUZIEK! Bij Bachata en veel andere soorten dans zijn de bewegingen verbonden met de timing van de muziek, de speelsheid is verbonden met het gevoel, het gevoel is verbonden met de instrumenten/het ritme van het nummer. Ik heb een sterkere waardering voor de muziek en dans, omdat ik begrijp wat elk instrument doet.
Ik begrijp wanneer de overgangen zullen gebeuren, omdat ik de structuur van de muziek begrijp. Bachata muziek is erg gestructureerd. Niet elk liedje is hetzelfde, maar er is een basis format/template dat veel nummers volgen. Als je oplet, zal de muziek je vertellen wat hij zal gaan doen, voordat het gebeurt. Als je ‘muzikaal’ wilt dansen, moet je weten wat de muziek doet. Als je bekend bent met de instrumenten, de structuur en de overgangen, zal je bewust worden van meer geluiden, ritmes, etc. en dit zal een diepere connectie met het nummer creëren. Met dit toegenomen gevoel zal je lichaam dingen gaan doen waarvan je niet eens wist dat het mogelijk was hahahaha… En dat allemaal omdat de muziek dat jou liet doen.
Stel je voor dat je danst op een nummer dat je niet mooi vindt. Er is geen muzikale connectie, alleen stapjes. Geen emoties, geen passie, ALLEEN stapjes. Je lichaamstaal zal precies laten zien hoe je je voelt op dat moment. Stel je nu het tegenovergestelde scenario voor: een liedje dat je prachtig vindt, veel breaks, veel verandering in instrumenten en ritmes. Je bent gek op dat nummer, dus wanneer je danst… kun je dat zien. Je doet dezelfde bewegingen, dezelfde stapjes, maar nu met attitude, met flavor, met gevoel… en allemaal gebaseerd op het liedje. Het komt allemaal terug op de muziek, minder denken en meer voelen! Probeer minder te tellen en echt the VOELEN wat de instrumenten doen. Je kunt dan veel meer genieten van de dans. Je kunt de basispas het grootste deel van het nummer doen, maar het nog steeds naar je zin hebben, omdat jij en je partner op één lijn liggen met elkaar en met de muziek.
–
Wat is volgens jou de juiste manier om een vrouw ten dans te vragen? Vind je het leuk als vrouwen jou (of mannen in het algemeen) ten dans vragen of vraag je liever zelf? Wat zorgt ervoor dat jij een bepaalde dame vraagt op een feest met voornamelijk vreemden?
Ik denk dat de juist manier om een vrouw ten dans te vragen is om je hand uit te steken, ZONDER HAAR AAN TE RAKEN. Je kijkt haar aan, glimlacht en vraagt of ze wil dansen. Als je de dame in kwestie niet kent, wil je haar niet nerveus of bedreigd laten voelen.
Ik vind het geweldig wanneer mensen mij ten dans vragen. Het gekke is .. ik ben verlegen hahaha… ik wordt nerveus als ik een vrouw ten dans vraag. Ik denk dat in deze tijd vrouwen ook mannen kunnen vragen. Het gebeurt veel in Europa. Om de een of andere reden doen veel vrouwen in Amerika het niet, omdat ze vinden dat de man alles moet doen. Ik ben het hier niet mee eens. Als je iets wilt, ga ervoor. Als een vrouw me ten dans vraagt, betekent dat niet dat ze me mee naar huis wil nemen en met me wil trouwen… het betekent gewoon dat ze wil dansen.
Wat ervoor zorgt dat ik een bepaalde dame vraag is de manier waarop ze beweegt… Ik geniet er van om mensen te zien dansen, en wanneer ik iemand zie die gewoon van de muziek geniet en danst alsof er niemand kijkt… dat trekt me aan en dan wil ik met haar dansen, omdat ik niet bang hoef te zijn dat ik fancy tricks moet doen, alleen omdat ik een docent ben. Ik kan dan gewoon leuk en basic dansen en het naar mijn zin hebben.
–
Veel dansers in Nederland hebben meerdere Salsa cursussen gevolgd, maar vinden dat ze geen Bachata lessen of workshops hoeven te volgen, omdat “iedereen Bachata kan dansen”. Wat is jouw mening hierover?
Dat iemand Salsa kan dansen, betekent nog niet dat ze Bachata kunnen dansen! Iedereen kan Bachata DOEN: drie stappen, tap, drie stappen tap. Makkelijk, geen probleem. Maar er is nog zoveel meer nodig om Bachata echt te begrijpen en te DANSEN. Het is alsof ik zeg “Salsa is makkelijk. 1, 2, 3-5, 6, 7. Hoe moeilijk kan het zijn?” Ik denk dat we weten dat het veel complexer is dan dat. En nog iets… Gewoon omdat iemand moderne Bachata kan dansen, betekent nog niet dat hij ook Dominicaanse Bachata kan dansen. Het zijn twee compleet verschillende dansen. De timing is hetzelfde, maar het gevoel, de flow, de beweging is heel anders! Veel moderne dansers zijn gewend alleen links-rechts en in cirkels te bewegen. De traditionele dans beweegt vrijwel nooit van links naar rechts in een rechte lijn. De gedanste bewegingen zijn heel anders, de connectie is anders, ALLES is anders. Zelfs de ‘professionals’ hebben moeite met de overgang. Ik weet dat ik er zelf in het begin veel moeite mee had, omdat het heel anders is dan wat ik gewend was. Ik kan hier eindeloos over door blijven gaan, omdat dit een veel voorkomend misverstand is, maar ik denk dat ik hier maar stop, omdat ik anders vijf pagina’s zal schrijven hahaha.
–
Je hebt over de hele wereld lesgegeven, waaronder workshops in Nederland. Wat vind je van de Bachata scene in ons land?
Het beste feest waar ik OOIT ben geweest (niet festival gerelateerd), was in Nederland! DJ Marlon van Salsipuedes dance speelt er en van wat ik heb gehoord worden deze Bachata feesten twee keer per maand in Goirle gehouden. Ik vond het feest geweldig vanwege de mix van mensen en de muziek was FANTASTISCH! De mensen daar wilden het gewoon naar hun zin hebben. Vrouwen vroegen mannen ten dans, de vloer was constant vol en mensen waren gewoon lekker aan het dansen! Geen fancy tricks… geen 1-man circus… gewoon dansen MET hun partners en niet VOOR hun partners. Het was super! EN DE MUZIEK WAS GEWELDIG! (Ik weet dat ik dat al heb gezegd, maar het moet gewoon nog een keer worden gezegd hahaha). Als ik uitga, ga ik voor de muziek en niet zozeer voor de dans. Ik hou van goede, harde muziek!
–
Hoe verzin je je figuren? Komt het gewoon wanneer je danst op een feestje of krijg je inspiratie van een andere bron?
Het bedenken van figuren gebeurt vaak op willekeurige tijden. Soms zit ik op mijn werk en verzin ik ‘per ongeluk’ een figuur. Soms gebeurt het wanneer ik andere mensen zie dansen. Soms word ik midden in de nacht wakker en dan verschijnt er een figuur in mijn hoofd… Ik heb geen idee wanneer of hoe ze opkomen. Dat is waarom ik bijna altijd pen en papier bij me heb voor de zekerheid. Als ik het niet opschrijf, vergeet ik het.
–
Je zegt dat je het saai vond dat mensen alleen de basispas dansten op Bachata nummers en je bedacht zelf je eigen stijl. Hoe komt het dat we je op festivals en workshops heel bescheiden zien dansen (geen draaien, geen ingewikkelde patronen)?
Mijn manier van dansen is ERG veranderd in de afgelopen acht jaar. Toen ik net begon deed ik enkel de ‘moderne/turn pattern’ stijl. Naarmate de tijd verstreek leerde ik meer en groeide ik als danser. In 2009 danste ik met een Puerto Ricaanse dame in een Dominicaanse Club in San Diego, Club Caribe, en dat is wanneer mijn Bachata wereld veranderde… Ze danste als een Carribische ‘street dancer’. Ik bedoel dat ze niet heeft ‘geleerd’ om te dansen (in een studio), maar dat ze is opgegroeid met dansen in huis en op straat. Wanneer je ‘street’ met ‘studio’ vergelijkt, zijn het twee totaal verschillende werelden. Studio is meer technisch, ze gebruiken getallen, structuur. Street focust minder op tellen en meer op het gevoel en gewoon lol hebben, minder techniek en meer meegaan met het ritme en de muziek.
Omdat ik het leuk vond om met haar te dansen, ging ik letten op wat zij deed. Toen merkte ik dat in deze club veel mensen op dezelfde manier dansten, aangezien het grootste deel east coast/carribisch was. Na een tijdje ging ik wat meer met deze mensen om en ik keek naar hoe zij dansten op ‘hun muziek’ en toen merkte ik dat hun muziek anders was dan wat ik normaal in alle andere clubs hoorde. Ik geloof oprecht dat mensen culturen niet begrijpen/waarderen totdat ze er zelf mee zijn omringt. Aangezien ik nu een beter begrip heb van de Dominicaanse cultuur en muziek, probeer ik rekening te houden met hun geschiedenis en probeer ik de dans zo dicht bij zijn wortels te houden als het maar kan. Ik zeg niet dat een andere soort Bachata fout is, ik zegt alleen dat ik zelf kies voor de authentieke Bachata.
–
Wat doe je als je niet aan het dansen bent? Wat doe je graag in je vrije tijd?
Wat doe ik in mijn vrije tijd?… hahaha. De mensen die me kennen zijn al aan het lachen, omdat ze weten dat ik gek ben op eten en dutjes hahaha. Als ik dat niet aan het doen ben, dan doe ik iets met muziek (liedjes knippen, playlists maken, nieuwe muziek zoeken). Maar mijn echte passie ligt bij sport. Zodra er iets met een bal is, wil ik meespelen! Het is waar ik altijd mee ben opgegroeid. Sport, sport en nog meer sport. Wanneer ik in het buitenland ben of in steden ben die ik nog nooit heb gezien, vind ik sight seeing leuk. Maar mijn favoriete drie dingen zijn eten, dutjes doen en sporten.
–
Wat is het raarste dat je ooit heb gezien/meegemaakt op de dansvloer?
Het gekste dat ik heb gezien op de dansvloer is waarschijnlijk dat mannen in een OVERVOLLE CLUB performance moves doen met hun partners. Ze tillen de meiden op, laten ze flips doen, gooien ze in het rond als speelgoed. Het is één ding om het te doen tijdens een opreden, maar in een overvolle nachtclub.. daar is geen ruimte voor. Ik heb me soms afgevraagd… ‘Vloog er nou net een paar vrouwenvoeten langs mijn gezicht?’.
–
Het interview wordt vervolgd! Ontdek waarom Carlos Cinta lesgeeft zonder partner, wat zijn favoriete nummers zijn en meer!
-
Ik heb met die gozer gedanst @ Mango's ; 4 aug 't Bachatafestival laatste aaf , wist nie wie die was nie , hihi , mooi interview pfiet fieuw !
-
te gek dat hij er was. gaaf interview.
gaaf dat hij er was. te gek intervieuw.